بر طبق گزارش سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، سالانه بیش از 75 میلیون تن ضایعات بسته بندی توسط بخش های صنعتی، تجاری و مسکونی در این کشور تولید می شود، ولی تقریبا تنها نیمی از ضایعات آن بازیافت شده و به چرخه بسته بندی باز می گردد! این موضوع بدان معنی است که هر سال حدود 37 میلیون تن ضایعات کارتن به زباله های امریکا روانه می گردد، که حدود 30 درصد از کل حجم زباله های شهری را تشکیل می دهد؛ با این حال شرکت های پیشرو تلاش خود را برای یافتن راهکارهای مؤثری برای کاهش ضایعات صنعت بسته بندی ادامه می دهند.
جنرال موتورز یکی از رهبران پیشرو در در زمینه حذف زباله های بسته بندی بوده که طی سال های اخیر موفقیت های خوبی کسب نموده است. طبق گزارشی که در فوریه 2018 توسط جنرال موتورز منتشر شد، 142 محل دفن زباله بدون نظارت در سراسر دنیا وجود دارد، که seventy nine محل آن در نزدیکی کارخانه های صنعتی واقع شده است!
جنرال موتورز همچنین تعهدات خود به مسؤولیت های اجتماعی را از طریق به اشتراک گذاری بهترین شیوه ها (fine Practices) به اثبات رسانده است. در زیر برخی از تجربیات این شرکت در زمینه کاهش ضایعات بسته بندی به طور خلاصه شرح داده شده است:
1– کاهش وزن بسته بندی:
امروزه انتخاب وزن سبک برای بسته بندی به یک استراتژی عمومی برای اکثر شرکت ها و کسب و کارها در جهت کاهش مصرف مواد اولیه بسته بندی و در نتیجه کاهش هزینه های آن و در نهایت کاهش تولید ضایعات ناشی از آن تبدیل شده است.
ابزارهای بسته بندی سنگین تر نظیر پالت های چوبی در حمل و نقل می توانند منجر به مصرف سوخت بیشتر و در نتیجه افزایش انتشار کربن شوند؛ از همین روست که راهکار بهینه در این زمینه جایگزین نمودن نمونه هایی نظیر موارد قابل بازیافت و سبک، همچون ظروف پلاستیکی با پالت های چوبی است که باعث کاهش مصرف سوخت و در نهایت کاهش هزینه ها می گردد.
2- برآورد فضای بهینه در طراحی بسته بندی (کاهش اندازه بسته بندی):
صنعت خودروسازی یکی از پیشگامان در طراحی بسته بندی هایی با کمترین ابعاد و استفاده حداکثری از فضا و در نهایت کاهش هزینه های بسته بندی و سهولت حمل و نقل می باشد. یک مثال بارز در این زمینه تلاش تیم جنرال موتورز در برزیل بود، که با افزودن یک لایه اضافه به هر جعبه، موفق شدند 23 عدد جعبه را از مجموع بسته بندی خود در هر پالت حذف نمایند. در پروژه دیگری با تبدیل طراحی بسته بندی از الگوی خطی به الگوی هندسی 38 جعبه در مجموع هر پالت کاهش دادند.
3– طراحی بسته بندی به منظور افزایش ایمنی:
یکی از روش های جنرال موتورز جهت افزایش ایمنی ، ایجاد یک لایه محافظ در بسته بندی های خود بوده است؛ این ایده که درون بسته بندی هایی شبیه جعبه کفش به کار رفته است، باعث شده تا نیاز به استفاده از نوار به دور بسته بندی مرتفع گردد؛ استفاده از نوار به دور جعبه مستلزم کاربرد چاقو توسط کارکنان می باشد؛ با حذف نوار از بسته بندی استفاده از چاقو نیز حذف شده و در نهایت ایمنی در کار افزایش می یابد.
4– بسته بندی هایی با قابلیت استفاده مجدد:
صنعت خودروسازی یکی از پیشگامان سیستم های بسته بندی با قابلیت استفاده مجدد می باشد؛ سیستم های بسته بندی قابل استفاده مجدد در این صنعت، با طراحی بهینه ای که دارا هستند، راه حل هایی عالی ارائه داده اند، که به تولیدکنندگان در یهیود مشکلاتی در بخش حمل و نقل، جهت حفاظت از محصول و همچنین کاهش فضا به منظور افزایش ظرفیت حمل و نقل و بهبود ایمنی کارکنان کمک های شایان توجهی نموده است.
5– طراحی بهینه بسته بندی به منظور سهولت در بازیافت:
اگر طراحی بسته بندی در یک سیستم به نحوی باشد که مواد اولیه آن از ترکیب چند نوع ماده مانند ورق کارتن یا مقوا با تخته های چوبی تشکیل شده باشد، به طور قطع، بازیافت آن با مشکل مواجه خواهد شد؛ چرا که در فرایند بازیافت ابتدا باید مواد اولیه از یکدیگر جداسازی شده و سپس جداسازی و در نهایت بازیافت مواد انجام پذیرد؛ برعکس اگر مواد اولیه تشکیل دهنده بسته بندی از موادی یک دست همانند ورق کارتن یا مقوا باشد، مرحله تفکیک حذف شده و فرآیند باریافت تسهیل می گردد. از این رو باید خاطر نشان کرد که مرحله طراحی بسته بندی حتی در بازیافت نیز تأثیر به سزایی خواهد داشت.
6– تصمیم گیری بهینه جهت بسته بندی:
پروژه های بسته بندی معمولا جزء آن دسته از پروژه ها محسوب می شوند، که نیاز به اخذ نظرات کارکنان و مدیران بخش تولید نیز دارند؛ با مشارکت دادن کارکنان و مدیران تولید در این امر، بسیاری از دوباره کاری ها حذف شده و به تصمیم بهینه می رسیم.
در برخی موارد بسته بندی هایی نیز از خارج از کارخانه می رسند که یا کیفیت غیرقایل قبول داشته و یا در حین حمل و نقل دچار آسیب دیدگی هایی شده اند؛ بدین منظور همیشه باید تیمی جهت پوشش دهی این مسأله وجود داشته باشد تا به محض مواجهه با چنین مواردی به سرعت اقدامی در جهت اصلاح انجام دهد.
7– هماهنگی با تأمین کنندگان در اجرای پروژه های بسته بندی:
همکاری با تأمین کنندگان در پروژه های بسته بندی ضامن موفقیت این نوع پروژه هاست. شرکت جنرال موتورز معمولا قبل از شروع یک برنامه تولید جدید به منظور یکسان سازی توسعه حمل و نقل با تأمین کنندگان خود همکاری نزدیکی را آغاز می کند. نتیجه این رویکرد هوشمندانه، هم راستایی فرایندها و نهایتاً اثربخشی مؤثرتر فعالیت های نوظهور است.
به علاوه جنرال موتورز دستورالعمل هایی در زمینه به حداکثر رساندن بهره وری حمل و نقل وسایل نقلیه، با چشم انداز صرفه جویی در سوخت و کاهش هزینه های حمل و نقل تهیه نموده و در دستور کار خود قرار داده است. این دستورالعمل ها به طرز چشمگیری در پروژه های بسته بندی این شرکت خود را نشان داده و در کاهش هزینه های بازیافت و ضایعات، هزینه های کلی و در نهایت افزایش بهره وری تأثیر به سزایی داشته است.
.