آیا تجربه خرید کالایی با ارزش در زندگی خود دارید؟ هنگامی که بسته آن را باز کردید چه احساسی داشتنید؟ احتمالا قبل از باز کردن جعبه وقتی آن را در دست خود گرفته اید، از نوع بستهبندی آن حس خوشایندی را تجربه کرده اید.
شاید هرگز ریشه این حس را که قبل از گشودن جعبه محصول با ارزشی که خریداری کرده اید، دارید، ندانسته و تمام آن را مربوط به حس مالکیت کالایی گرانقیمت ربط بدهید؛ اما فقط یک لحظه تصور کنید این محصول بدون بسته بستهبندی و در یک پلاستیک بدون نام و نشان به شما تحویل داده می شد؛ آیا می توانید حس خود را تجسم کنید؟ آیا باز هم همان حس خوشایند شما را در بر می گرفت؟
بدون شک با لمس جعبه محصول مذکور، احساس مهم بودن، کیفیت و ارزشمندی به شما دست داده است. این احساس، تصادفی نیست! شرکت های بزرگی که محصولات ارزشمند و با کیفیت تولید می کنند، دقیقاً به دنبال راهکارهای استراتژیک برای بستهبندی محصولات و خدمات در جهت سازگاری با برند و نام تجاری خود با اهداف خود در زمینه نوآوری، ایجاد تجربه دلبخش برای مشتری و در نهایت جذب بازار هدف می باشند.
واضح است که بستهبندی نقش مهمی در ادراک بازار و مشتری از ارزش یک محصول یا خدمت ایفا می کند؛ اما نکته ای که مطرح است این است که اغلب انتخاب مناسب ترین راهکار در این زمینه، با توجه به گزینه هایی که در بازار بستهبندی امروز در دسترس ماست، امری بسیار مشکل به نظر می رسد.
بنابراین به منظور ارتقای سطح دیدگاه شما در انتخاب بستهبندی متناسب با محصول یا خدمت ویژه، نگاهی می اندازیم به انواع مختلف راه حل های موجود در زمینه بستهبندی که می تواند با ایجاد تجربه های متفاوت برای مشتریان، نگرش آنها را نسبت به کالا یا خدمتی که خریداری کنند، بهبود ببخشد:
جعبه های مقوایی:
مقوا محصولی است کاغذی که در عین سبکی، ماده ای مستحکم به شمار می رود؛ مقوا می تواند به سهولت برش و تا خورده و به فرم ها و ساختارهای مختلف، در ابعاد متفاوت درآید؛ بنابراین این ویژگی ها باعث شده است که در ساخت انواع زیادی از بستهبندی های سفارشی مورد استفاده قرار گیرد.
مقوا از خمیر چوب یا ضایعات کاغذ به دست می آید؛ امروزه بیشتر مقواهای موجود در بازار محصول بازیافت ضایعات کاغذ بوده و از آنجایی که جزء مواد تجزیه پذیر به شمار می رود، حتی در صورت بازنگشتن به چرخه بازیافت نیز برای محیط زیست هیچ تهدیدی ایجاد نمی نماید و این امر، محصولات مقوایی را در جایگاه متمایزی نسبت به سایر محصولات مشابهش در زمینه منافع محیط زیستی قرار داده است.
مقوای SBS (سولفات سفید جامد) می تواند برای بستهبندی محصولات آرایشی، دارو، شیر، آب و سایر محصولات و فراورده های غذایی کاربرد داشته باشد. انتخاب رویه کرافت برای جعبه های مقوای هم می تواند برای آن دسته از افرادی که ظاهری طبیعی از کاغذ بازیافت شده را ترجیح می دهند، در موارد مشابه، انتخابی مناسب باشد.
در نهایت می توان گفت با توجه به نوع سلیقه مشتری، میزان مقاومت تخمینی و نوع کاربرد بستهبندی، جعبه های مقوایی برای مواردی که در آنها ظرافت و زیبایی عامل تعیین کننده ای داشته و مقاومت در حد متوسط یا کمی مورد توجه قرار می گیرد، یک گزینه مناسب به شمار می آید.
کارتن:
کارتن، که در ادبیات روزمره مردم گاهی به عنوان جعبه نیز به کار می رود، محصولی از مجموعه صنایع سلولزی می باشد که در حجم گسترده ای از کارتن های کفش و کارتن محصولات کشاورزی گرفته تا محصولات خانگی، برقی و مکانیکی مورد استفاده قرار می گیرد. آنچه که در این مورد برای بسیاری ناشناخته به نظر می رسد، این است که انواع مختلف کارتن از نظر رنگ رویه، دوام و مقاومت، تولید می گردد و بسیاری از افراد، صاحبان کسب و کار و شرکت ها را در انتخاب جنس ورق کارتن برای جعبه سفارشی خود با مشکل موجه می نماید؛ ولی باید گفت که شناخت جنس و نوع ورق کارتن، کاری بسیار ساده بوده و نیاز به اطلاعات ساده و اندکی دارد. برای دریافت مشاوره های رایگان تخصصی اینجا کلیک کنید و از نظرات کارشناسان و متخصصین ما بهره مند گردید.
در اینجا به اختصار چگونگی انتخاب نوع ورق کارتن توضیح داده می شود: وررق کارتن به طور معمول از دو، سه، پنج و هفت لایه تشکیل می شود. هر ورق حتما شامل حداقل یک لایه موجدار مابین سایر لایه ها می باشد که اصطلاحا به آن فلوتینگ گفته می شود. تشخیص فلوتینگ کار بسیار ساده ای است؛ برای این کار یک کارتن معمولی با ورق سه لایه را برداشته و از کناره ورق با دقت به آن نگاه کنید. می بینید که شامل دو لایه صاف بیرونی و درونی است. لایه وسط آن که موجدار بوده و توسط آن دو لایه صاف پوشانده شده است، همان لایه فلوتینگ می باشد؛ جالب است بدانید که همین فلوتینگ است که بخش مهمی از استحکام و مقاومت ورق کارتن را تأمین می نماید.
مواد اصلی به کار رفته در تولید ورق، کاغذهای بازیافتی است که طی چند مرحله دوباره به ورق های مقوایی و در نهایت کارتن و جعبه تبدیل می شود. کارتن و جعبه ساخته شده می تواند دوباره به چرخه بازیافت کاغذ بازگشته و در فرآیند تولید بارها و بارها به کارتن و جعبه تبدیل گردد؛ از همین روست که این صنعت بر خلاف بسیاری از صنایع، دوستدار محیط زیست محسوب می شود. بنابراین صنعت کارتن سازی با توجه به انعطاف زیادی که در تولید اشکال و ابعاد مختلف با امکانات چاپ گسترده دارد، می تواند به عنوان یک ابزار بستهبندی مفید، زیبا، مستحکم و پرکاربرد در زمینه های بی شماری کارکرد مؤثری داشته باشد.
جعبه های پلاستیکی:
پلاستیک در زندگی روزمره در تولید طیف وسیعی از محصولات، از سفینه های فضایی گرفته تا کاورهای کاغذی، را در بر می گیرد. حتی اخیرا پلاستیک در ساخت و تولید بعضی از محصولات جایگزین برخی مواد سنتی مانند چوب، چرم، شیشه، سرامیک و غیره شده است. بستهبندی توسط مواد پلاستیکی دارای مزایای زیادی است که از قابلیت بازیافت و دوام آنها در فرآیند بازیافت نسبت به کارتن ها و جعبه های مقوایی به عنوان یکی از مهم ترین شاخصه های آن می توان یاد کرد. بستهبندی های پلاستیکی که در آنها سیستم رد و بدل هوا تعبیه می گردد، یکی از گزینه های مناسب جهت مواد غذایی است که به حفظ کیفیت محصولات و حذف مسائل مربوط به آلودگی کمک شایان توجهی می نماید. بستهبندی های پلاستیکی به راحتی دچار شکستگی و آسیب نشده و می تواند از محصولات، به ویژه محصولات مربوط به صنایع غذایی در برابر آسیب های احتمالی محافظت نماید. یکی دیگر از دلایل استفاده پرکاربرد سبدها و جعبه های پلاستیکی در بستهبندی محصولات، قابلیت مشاهده کل محصول از هر جهت و بعدی، بدون باز کردن آن می باشد. همچنین انعطاف پذیری و وزن کم جعبه های پلاستیکی از مزیت های کاربرد آن در بستهبندی به شمار می آید. بر خلاف باور عمومی، پلاستیک قابلیت بازیافت بسیار بالایی داشته، بدین معنا که برای تولید آن انرژی بسیار کمتری در مقایسه با شیشه و برخی دیگر از مواد لازم می باشد. شاید بتوان بهترین مزیت استفاده از مواد پلاستیکی در صنعت بستهبندی را هزینه پائین آن نسبت به بسیاری دیگر از جایگزین های مشابهش دانست.
هارد باکس ها:
بدون شک این اتفاق افتاده است که شما از دیدن و لمس برخی از بستهبندی ها نظیر بستهبندی آیفون یا برخی محصولات لاکچری نظیر رولکس یا مارک جاکوبز شگفت زده شده باشید؛ با در دست گرفتن جعبه های این محصولات به این نتیجه می رسید که در این بستهبندی از مقواها و ورق های کاغذی استفاده شده است، ولی چنان استحکام این نوع ورق بالاست که در کاغذی بودن آن تردید ایجاد می کند! این نوع بستهبندی مقوایی اصطلاحاً هارد باکس (جعبه های سخت) نامیده می شود. یک هاردباکس از مقوای بسیار متراکمی ساخته می شود که چهار برابر، ضخیم تر از ورق کارتن های استاندارد می باشد. بهترین مثال از هاردباکس در دنیای واقعی همان جعبه های شرکت اپل برای محصولات آیفون و آیپد می باشد، که دارای هاردباکس های دولایه ای است.
در مقایسه با کارتن ها و جعبه های معمولی و استاندارد، قطعا هاردباکس ها در میان جعبه های گران قیمت قرار می گیرند. طبیعت غیرقابل انعطاف هاردباکس ها در موقع حمل نیز حجم بیشتری را به خود اختصاص داده که طبیعتا باعث بالارفتن هزینه های حمل و نقل در خرید این نوع بستهبندی می گردد. بیشترین کاربرد این جعبه ها معمولاً در بستهبندی محصولات آرایشی و بهداشتی، جواهرات، محصولات تکنولوژیک، هنرهای زیبا و محصولات لوکس و گرانقیمت استفاده می شود.
جعبه های چوبی:
بیشترین کاربرد جعبه های چوبی در صنایعی نظیر صنایع الکترونیکی، پزشکی، صنایع غذائی، لوازم آرایشی و بهداشتی و صنایع نوشیدنی می باشد. ورق چوب، از نوعی کاغذ که از کاغذهای بازیافتی به دست می آید تولید می گردد. این ورق را می توان به راحتی برش داده، خم کرد و به اشکال گوناگون تبدیل نمود. می توان گفت که این نوع جعبه ها تا حدی در زمره بستهبندی های مقرون به صرفه طبقه بندی می شوند. شما می توانید با توجه به نوع نیاز کسب و کارتان به بستهبندی از نظر استحکام، نوع تراکم مواد این نوع بستهبندی را انتخاب نمایید. این نوع بستهبندی قابلیت چاپ نیز دارد، که با تکنولوژی مختص به خود این امکان به به وجود می آید.
نکته حائز اهمیت در انتخاب این روش برای بستهبندی این است که اگر کسب و کار یا صنعت شما با مواد سنگین یا نسبتاً سنگین سر و کار دارد، بهتر است از انتخاب آن اجتناب نمائید؛ چرا که ورق به کار رفته در این نوع بستهبندی داری وزن نسبتاً کمی است، که در حمل و نقل مواد سنگین با مشکل مواجه خواهد شد. همچنین اگر محصولات شما نیاز به ذخیره سازی در محیطی با رطوبت بالا داشته باشد، توصیه می شود که از جعبه های چوبی استفاده نگردد؛ چرا که رطوبت به راحتی می تواند چوب را تضعیف نموده، باعث تغییر رنگ آن شده و به مواد داخل بستهبندی آسیب وارد نماید.
کیسه های پلاستیکی:
کیسه های پلاستیکی در زمره بستهبندی هایی با بافت انعطاف پذیر و با ضخامت و وزن کم دسته بندی می گردد. این کیسه ها از انو.اع بسیار متداول بستهبندی محسوب می گردد، که طیف گسترده ای از اقلام شامل مواد غذایی، گل ها، زباله، محصولات شیمیایی، مجلات و بسیار محصولات دیگر را در برمی گیرد.
کیسه های پلاستیکی، بستهبندی هایی با دوام، سبک، قابل بازیافت و انعطاف پذیر هستند. از آنجایی که ساخت کیسه های پلاستیکی از نظر ساختاری کار ساده ای می باشد، می توان آنها را به طور کامل از نظر طراحی، سبک و اندازه به طور سفارشی تولید نموده، در حالی که همچنان گزینه ای مقرون به صرفه در بستهبندی باقی بمانند.
کیسه های فویلی مهر و موم شده:
متداول ترین کیسه های فویلی مهر و موم شده را می توان در انواع بستهبندی های قهوه و چای دید؛ چرا که این نوع بستهبندی به حفظ عطر و طعم محصول کمک کرده و از ورود باکتری ها به آن جلوگیری نموده و باعث افزایش عمر مفید آن می گردد. به غیر از مواد غذایی، کیسه های فویلی مهر و موم شده در بستهبندی ملحفه و البسه نیز کاربرد دارد؛ این فرآیند شامل حذف اکسیژن از بستهبندی، به منظور ثابت نگه داشتن بافت پارچه ای محصول جهت جلوگیری از نفوذ و رشد قارچ ها یا انواع باکتری به داخل آن می باشد. از کیسه های فویلی مهر و موم شده همچنین در بستهبندی آجیل، غلات، ماهی دودی، پنیر و گوشت خرد شده نیز استفاده می گردد.
امروزه بستهبندی در کسب و کار به یک نیاز ضروری برای موفقیت آن تبدیل شده است. اینکه ما با توجه به نیاز کسب و کارمان، کدام یک از انواع بستهبندی را انتخاب نمائیم، نیازمند شناخت هدف کسب و کار از بستهبندی، مسؤولیت آن در کسب و کار و آشنایی با انواع روش های بستهبندی می باشد. دو مقوله اول، یعنی شناخت هدف و تشخیص مسؤولیت، با توجه به سیاستگذاری های کسب و کار و نوع فعالیت آن در بازار هدف مشخص می گردد. جهت آگاهی از مقوله سوم، سعی نمودیم در این مقاله به طور مختصر هفت روش رایج بستهبندی در کسب و کارهای امروزی را به تصویر بکشیم؛ آنچه که مسلم است برای انتخاب بستهبندی متناسب با نوع کسب و کارمان نیازمند اطلاعات بیشتر و مشاوره متخصصین متعهد و دلسوز می باشیم؛ بدین منظور بدون از دست دادن فرصت با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان متخصصان ما در کارتن سازی درخشان بهره مند گردید.